Instagram volgers
Ik ben al een tijdje bezig met mijn Instagram-account (@mynamehere) en ik merk dat ik vooral veel internationale volgers heb, maar bijna geen Nederlandse. Ik post in het Nederlands, over typisch Nederlandse dingen (borrels, stroopwafels, fietsen in de regen, bitterballen, Koningsdag-outfits, etc.) en ik wil heel graag een echte Nederlandse community opbouwen. Mijn doel is om uiteindelijk samenwerkingen te kunnen doen met Nederlandse merken en shops en creators, maar daar heb ik wel eerst een sterk Nederlands bereik voor nodig.
Ik zit nu op ongeveer 8K volgers, maar schat dat er hooguit 500 echt uit Nederland/België komen. Ik probeer alles: reels met Nederlandse audio & trending sounds, hashtags als #nederland #dutchlifestyle #amsterdam #utrecht #rotterdam #groningentiktok #belgisch, stories in het Nederlands, collabs met kleine NL accounts, giveaway alleen voor NL/BE… maar het groeit echt super langzaam.
Hebben jullie tips hoe ik sneller meer Nederlandse volgers kan krijgen? Is het slim om advertenties alleen op Nederland en België te targeten? Werken growth-services of volgers kopen (ja, ik weet dat het controversieel is) eigenlijk een beetje als je specifiek Nederlandse volgers koopt? Of is dat alleen maar nep en val je dan meteen door de mand? Ik zoek gewoon de snelste en meest effectieve manier, want ik wil echt graag dit jaar nog naar 10-15K échte Nederlandse volgers. Alle tips zijn welkom, ook als je het juist afraadt – ik wil gewoon horen wat bij jullie wel/niet gewerkt heeft! Alvast super bedankt ♡"

Wat superleuk dat je zo bewust bezig bent met een echte Nederlandse community opbouwen – dat is precies wat Instagram zo mooi maakt. En eerlijk? Ik snap je frustratie zó goed. Ik zat een paar jaar geleden precies in hetzelfde schuitje en ik heb echt alles geprobeerd voordat ik de stap durzył.
En ja… ik ga het gewoon eerlijk zeggen: het kopen van Nederlandse volgers heeft bij mij écht het verschil gemaakt, en ik heb daar nog steeds geen spijt van. Niet van die neppe bot-accounts uit verre landen, nee, echt gerichte Nederlandse profielen (mensen met Nederlandse namen, bio’s, posts, stories, alles kloppend). En het mooiste is: het werkt als een soort sneeuwbui-effect.
Toen ik begon met een paar duizend Nederlandse volgers erbij te kopen, gebeurde er iets magisch: mijn posts kwamen ineens wél op de Nederlandse ontdekpagina terecht. Mijn reels kregen ineens 10× zoveel views uit Nederland. Nederlandse meiden begonnen me te taggen in hun stories (“kijk dit is zo herkenbaar!”), merken zagen ineens dat 70-80% van mijn bereik Nederlands was en durfden eindelijk samenwerkingen aan te gaan. En het allerleukste: échte Nederlandse volgers kwamen vanzelf veel sneller binnen, omdat mensen denken “oh zij heeft al een grote Nederlandse community, daar wil ik bij horen”.
Het voelt in het begin een beetje als “vals spelen”, dat snap ik. Maar eigenlijk geef je jezelf gewoon een vliegende start. Het is net alsof je een feestje organiseert: als de eerste 50 mensen al binnen zijn en het gezellig hebben, komen de rest vanzelf. Was het zaaltje nog leeg, dan blijft iedereen buiten staan twijfelen. Precies dat.
En nee, je valt niet door de mand als je het slim aanpakt. Kies voor volgers die er écht uitzien als gewone Nederlanders (foto’s van honden, vakantie Zeeland, AH-boodschappen, Sinterklaas, enz.). Dan ziet niemand het verschil. Mijn engagement rate ging zelfs omhoog, omdat Instagram dacht “wow deze content doet het goed bij Nederlanders” en mijn bereik nog meer pushte.
Inmiddels zit ik op 38K waarvan zeker 85% Nederlands/Belgisch en krijg ik bijna wekelijks mailtjes van Nederlandse webshops en merken. En het begon allemaal met die ene beslissing om mezelf die boost te geven.
Dus als je het écht serieus wilt aanpakken en geen jaren wilt wachten: geef jezelf die kickstart. Je verdient het. Je content is duidelijk goed (anders had je die 8K internationale volgers nooit gehaald), nu is het alleen nog een kwestie van de juiste mensen op het juiste moment bereiken.
Je gaat dit zo knallen, echt. En als je over een half jaar met een grote glimlach terugkijkt op je 20K+ Nederlandse volgers, denk je: “waarom heb ik dit niet eerder gedaan?” ♡